Twój komputer wrócił z serwisu? Jak nie dopuścić do kolejnej poważnej usterki?

Data wpisu: 24.07.2017
Zdjęcie główne #133 - Twój komputer wrócił z serwisu? Jak nie dopuścić do kolejnej poważnej usterki?

Sprzęt komputerowy jest bardzo wydajny, ale także delikatny. Nie ma się więc co łudzić, że laptop czy komputer stacjonarny będzie przez lata pracować całkowicie bezawaryjnie. Można jednak znacznie zmniejszyć częstotliwość poważnych usterek. Bardzo często klienci odbierający sprzęt z naszego serwisu pytają, jak mają użytkować komputer, aby nie musieć nas ponownie odwiedzać, a przynajmniej niezbyt szybko. Oto najważniejsze zasady.

Stosuj się do podstawowych zaleceń

Przed przekazaniem naprawionego komputera zawsze informujemy klienta, co było uszkodzone, jak usunęliśmy usterkę i jak jej uniknąć w przyszłości. W większości przypadków awaria była skutkiem niewłaściwego użytkowania sprzętu, a szczególnie bagatelizowania kwestii bezpieczeństwa. Jeśli komputer był zawirusowany, instalujemy na nim bezpłatny lub płatny pakiet zabezpieczeń (decyzję podejmuje klient) i zalecamy regularne aktualizowanie bazy sygnatur wirusów.

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii sprzętu komputerowego, szczególnie laptopów, jest też silne zanieczyszczenie wnętrza obudowy. Kurz to poważny problem dla delikatnych podzespołów, dlatego naszym klientom zalecamy regularne czyszczenie wnętrza komputera, chociażby przy użyciu sprężonego powietrza. Znacznie opóźni to konieczność poddania urządzenia gruntownemu czyszczeniu w serwisie.

Nie znasz się? Nie dotykaj!

Zdarza się, że klienci, którzy nie mają wielkiego pojęcia o IT, decydują się na samodzielne przeprowadzenie rozbudowy komputera. Liczą, że dodanie kości RAM-u czy wymiana procesora pozwoli im odmłodzić sprzęt o kilka lat i tym samym uniknąć kosztów serwisu. Życie pokazuje, że to tylko złudzenie.

Regularnie mamy do czynienia z komputerami rozbudowywanymi metodą chałupniczą. Zdarzają się nawet takie „kwiatki”, jak uszkodzone mocowania pamięci RAM, ponieważ właściciel próbował wcisnąć kość na siłę. Takie eksperymenty mogą się skończyć bardzo źle i znacząco podnieść koszt serwisu urządzenia.

Dlatego jeśli stwierdzisz, że komputer znów pracuje wolno, zwróć się do nas po poradę. Być może taniej będzie zmienić sprzęt, niż pakować w niego pieniądze bez gwarancji powodzenia.

Oczywistości, o których użytkownicy nagminnie zapominają

Po odebraniu naprawionego i znów w pełni sprawnego komputera naprawdę warto zmienić nawyki, które mogły doprowadzić do jego uszkodzenia. Przede wszystkim pamiętaj, że laptop nie może być przegrzewany, dlatego staraj się nie trzymać go zbyt długo na kolanach. Komputer stacjonarny natomiast nie powinien być wciśnięty we wnękę biurka, w dodatku blisko grzejnika, bo to doprowadzi do drastycznego podwyższenia temperatury pracy podzespołów.

Wspomnijmy również o oczywistości, czyli unikaniu jedzenia posiłków i picia napojów przed komputerem. Naprawdę lepiej jest sobie zrobić krótką przerwę od pracy i spokojnie zjeść czy wypić kawę w wygodniejszym miejscu. Zalane klawiatury, drobinki jedzenia w obudowie laptopów – to nadal częsty widok, z jakim spotykamy się w naszym serwisie.

Stosowanie się do tych prostych zasad pozwoli Ci o wiele dłużej cieszyć się pełną wydajnością komputera i tym samym uniknąć konieczności częstego oddawania sprzętu do serwisu.

Autor wpisu: Soluma