Nie ma możliwości, aby jakiekolwiek biuro funkcjonowało bez Internetu. Biznes już dawno przeniósł się do sieci, jej wykorzystywanie w działalności jest niezbędne – wymagają tego zarówno klienci, jak i pracownicy. Jeśli jesteś na etapie urządzania biura, to zdecydowanie musisz znaleźć dostawcę Internetu, a później skonfigurować całą sieć. Podpowiadamy, na co powinieneś zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z konkretną firmą.
- Limity transferu – od tego w zasadzie trzeba zacząć analizowanie atrakcyjności danej oferty. W dobie coraz popularniejszego Internetu mobilnego nabiera to szczególnego znaczenia. Dostawcy mamią klientów niebotycznymi osiągami, obiecują prędkość łącza na poziomie 150 Mb/s lub zasięgiem LTE, ale w praktyce nic nam to nie da, jeśli zostaniemy ograniczeni limitem transferu. Do zastosowań biurowych najlepiej będzie oczywiście wybrać ofertę bez limitu, ale w przypadku Internetu mobilnego może to być dość trudne. Dlatego póki co nic nie zastąpi klasycznego, stałego łącza. Jeśli Twoje biuro ma możliwość skorzystania z takiej opcji, to zdecyduje się na nią. W gruncie rzeczy wyjdzie najtaniej i najpewniej.
- Dedykowany program pocztowy? Niekoniecznie – to bardzo częsty „wabik” na klientów, ale w przypadku biura naprawdę nie ma sensu z niego korzystać. Dostawcy sieci oferują darmowy dostęp do profesjonalnych (dyskusyjna sprawa) programów pocztowych, a nierzadko także usługi hostingowej, jednak nie musisz zwracać na to uwagi. Skoro prowadzisz firmę, to i tak będzie Ci potrzebna strona www. Wówczas jej wykonawca zagwarantuje Ci miejsce na swoim serwerze i dowolną liczbę kont pocztowych podłączonych do domeny strony. W okresie przejściowym możesz choćby skorzystać z narzędzia od Google do tworzenia kont e-mail z firmową domeną.
- Dodatkowe usługi – warto zwrócić uwagę na to, czy dostawca Internetu gwarantuje nam również możliwość korzystania z innych usług: telefonu stacjonarnego, komórkowego oraz telewizji cyfrowej. Oczywiście tylko w sytuacji, gdy są nam potrzebne. Decydując się na pakiet możemy z pewnością liczyć na zdecydowanie korzystniejszą cenę. Minusem jest natomiast wiązanie się długoterminową umową z jednym operatorem – problemy ujawnią się w razie awarii systemu firmy lub braku opłacenia faktury, co pozbawi nas dostępu do wszystkich usług.
- Opieka techniczna – nie ma technologii bezawaryjnej, dlatego wybierając dostawcę Internetu musisz zwrócić uwagę na to, czy zapewnia on szybki czas reakcji na zgłoszenie serwisowe. Jeśli okaże się, że np. serwis nie działa w weekend lub po 18, to jest to istotny minus oferty. Niezależnie od usługi serwisowej operatora pamiętaj o zapewnieniu sobie fachowego wsparcia ze strony serwisu zewnętrznego, który przede wszystkim skonfiguruje całą sieć internetową w Twoim biurze oraz będzie jej opiekunem technicznym.
W każdym większym mieście można przebierać w ofertach dostawców Internetu. Nie ma rozwiązania idealnego, szczególnie w przypadku technologii mobilnej, która jeszcze się w naszym kraju rozwija. Wybierając świadomie masz jednak dużą szansę na to, że sieć w Twoim biurze będzie działać sprawnie i z grubsza bezproblemowo – oczywiście pod warunkiem jej profesjonalnego podłączenia i skonfigurowania.
Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski