Monitoring w firmie. Od czego zacząć? O czym koniecznie pamiętać?

Data wpisu: 11.06.2019

Inwestycja w monitoring w siedzibie firmy wydaje się być zupełnie naturalna. Celem jest zabezpieczenie firmowego dobytku przed kradzieżą czy aktami wandalizmu. Nierzadko przedsiębiorcy decydują się na ten krok po to, aby mieć kontrolę nad poczynaniami pracowników (ich zaangażowaniem w pracę). Decyzja o zainstalowaniu monitoringu w firmie pociąga jednak za sobą pewne konsekwencje i formalności, których właściciel musi koniecznie dopilnować. Od czego zacząć? O czym pamiętać? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Wybór konkretnego systemu

Pierwszym krokiem oczywiście jest zdecydowanie się na rozwiązanie, które będzie zarówno w zasięgu finansowym przedsiębiorcy, jak i dobrze wpasuje się w obecną infrastrukturę techniczną oraz oczekiwania właściciela. Jeśli w budynku istnieje już instalacja monitoringu, ale nie jest aktywna i przedsiębiorca chce ją zmodernizować, cała inwestycja będzie o wiele łatwiejsza w realizacji. Wówczas możemy zdecydować się chociażby na klasyczny monitoring analogowy czy na coraz modniejszy monitoring AHD.

Własne rozważania zawsze warto skonsultować z wykonawcą. Choć Internet dostarcza mnóstwo cennej wiedzy na temat budowy monitoringu w firmie, to nie zapominajmy, że decydujące są tutaj potrzeby późniejszego użytkownika systemu, jak również warunki techniczne do zainstalowania konkretnego systemu.

Obszar monitorowania

Monitoring w firmie to dość obszerny temat i każdy może tę inwestycję interpretować zupełnie inaczej. Dlatego kluczowe jest to, aby od razu ustalić, jak duża część budynku i jego okolic ma zostać objęta działaniem monitoringu. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na zainstalowanie kamer tylko w magazynie i na placu składowania. Inni z kolei chcą mieć również oko na pracowników biurowych. Ostateczny wybór ma rzecz jasna decydujący wpływ zarówno na koszt instalacji, jak i wybór konkretnych rozwiązań technicznych.

Dopełnienie obowiązku informacyjnego wobec pracowników

Wielu przedsiębiorców wychodzi z błędnego założenia, że skoro firma i jej infrastruktura należą do nich, to nie muszą nikogo informować o planach zainwestowania w monitoring. Jest jednak dokładnie odwrotnie. Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie pracowników o tym, że zaczną pracować w oku kamery – dotyczy to zarówno pracowników biurowych, jak i fizycznych.

Uwaga!

Kamer nie wolno instalować w miejscach, które wymagają prywatności, czyli np. pod prysznicami czy nawet w szatni.

Pracownicy muszą poznać powód, dla którego przedsiębiorca zdecydował się zainstalować monitoring oraz podpisać oświadczenie, że zostali o tym poinformowani i nie zgłosili sprzeciwu. Dodatkowo pracownicy muszą wiedzieć, gdzie znajdują się kamery oraz w jakiej formie są przechowywane zapisy z monitoringu. To wszystko jest szczególnie istotne po rewolucji RODO. Jeśli przedsiębiorca nie dopełni swoich obowiązków w tym zakresie, narazi się na poważne nieprzyjemności prawne.

Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski

Wszystkie działy