Internet mobilny a monitoring w domu: jakie mogą wystąpić problemy?

Data wpisu: 17.01.2018

Niemal cała Polska znajduje się już w zasięgu Internetu mobilnego – w dużej części jest to prędkość LTE (4G). W miejscowościach, w których brakuje światłowodu, Internet mobilny jest praktycznie jedyną alternatywą (poza Internetem radiowym). Z naszego doświadczenia wynika niestety, że taka sieć nie zawsze zapewnia optymalne warunki pracy dla systemu monitoringu. U części klientów nagminnie powtarzają się te same problemy.

Słaba jakość połączenia

Pomimo znacznego rozwoju technologii Internetu mobilnego w Polsce, wciąż nie wszyscy użytkownicy cieszą się bezawaryjnym, szybkim połączeniem w swoich domach. Z punktu widzenia osoby, która chce mieć stały podgląd na to, co dzieje się w domu i wykorzystać do tego monitoring, Internet mobilny jest rozwiązaniem dość ryzykownym.

Na jakość połączenia wpływa zbyt wiele elementów, w tym np. pogoda czy aktualne obciążenie sieci (wyższe wieczorami, w święta czy w weekendy). To bardzo irytujące, gdy ktoś chce sprawdzić, czy w domu wszystko w porządku, ale nie może tego zrobić, bo router znów się zawiesił lub operator Internetu mobilnego ma awarię.

Ten problem można zminimalizować na dwa sposoby. Po pierwsze: należy wybrać jak najlepszy (najszybszy) router, który gwarantuje stabilność połączenia. Po drugie: niezbędne jest wzmocnienie sygnału sieci, czyli zastosowanie anteny zewnętrznej.

Zamknięcie portów

Jeśli po zainstalowaniu monitoringu w domu nie możesz uzyskać zdalnego dostępu do kamer, to najprawdopodobniej wina leży po stronie źle skonfigurowanej sieci. To bardzo częsta sytuacja w przypadku klientów, którzy korzystają z Internetu mobilnego. Konfiguracja polega przede wszystkim na otwarciu portów w routerze, z których korzysta system monitoringu.

Niestety zdarza się, że nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Samego otwarcia portów w ustawieniach routera może dokonać specjalista montujący monitoring lub właściciel domu. Bywa jednak, że jest to nieskuteczne i wskazane porty pozostają zamknięte. Wówczas należy się skontaktować z dostawcą Internetu.

W zależności od procedur obowiązujących w danej firmie, otwarcie portów może nastąpić od ręki lub dopiero na podstawie oficjalnego wniosku. Czasami trzeba też za to zapłacić – szczególnie jeśli niezbędne będzie ustawienie statycznego VPN.

Internet mobilny, ale też np. radiowy, może więc stanowić pewną przeszkodę dla sprawnego działania systemu monitoringu. Dlatego każdorazowo zalecamy przeprowadzenie dokładnej analizy jakości połączenia oraz otwartości potrzebnych portów. Oczywiście mówimy tutaj o sytuacji, w której użytkownik chce uzyskiwać podgląd z kamer poza domem, co obecnie jest już praktycznie standardem.

Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski

Wszystkie działy